Tweede-taalverwerving en tweede-taalonderwijs
Paperback Nederlands 1996 2e druk 9789062839520Samenvatting
Om goed taalonderwijs te kunnen geven is het noodzakelijk te weten hoe iemand een vreemde of tweede taal leert. De laatste decennia is veel onderzoek gedaan naar het verloop van tweede- of vreemde-taalverwerving en de factoren die van invloed zijn op het verwervingsproces. Ook is veel duidelijk geworden over de toepassing van deze kennis in het onderwijs.
Appel en Vermeer zetten in dit boek een aantal theorieën over T2-verwerving in de verf en bespreken de belangrijkste didactische benaderingen, waarbij zij veel naar onderzoek verwijzen. Het boek staat echter ook dicht bij de lespraktijk doordat zij veel voorbeelden geven. Zij laten zien dat een combinatie van benaderingen, waarbij de docent goed kijkt naar het taaldoel en de eigen wensen en kenmerken van cursisten, de meeste kans geeft op een goed verlopend taalverwervingsproces. Ook voor lezers met een geringere taalkundige scholing is het boek goed toegankelijk doordat taalkundige termen waar mogelijk vermeden zijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Het verloop van tweede-taalverwerving
3. Factoren die tweede-taalverwerving beïnvloeden
4. Theorieën over tweede-taalverwerving
5. Benaderingen in het tweede-taalonderwijs
6. Taaldoelen en evaluatie
7. Leerstof: selectie en ordening
8. Organisatie en werkvormen
Register
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan