Wie vraagt wordt beter!

Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond

Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789036818162
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

-Wat levert nu precies waarde op voor de patiënt?
-Hoe haal je het maximale uit je mensen?
-Waar ligt je focus?
-En waarin kun je jezelf nog verbeteren?

Als je als leidinggevende in de zorg de lean werkwijze hanteert, kijk je elke dag wat er gebeurt op de werkvloer en wat er beter kan. Je verbindt team, patiënt en organisatie en stuurt op de best mogelijke patiëntenzorg.

Volgens Kjeld Aij maak je je deze rol eigen door de juiste vragen te stellen. In dit boek lees je wat hij zelf als directeur van de divisie Acute Zorg bij VU medisch centrum tegenkwam en hoe hij anders naar het werk en de patiënt leerde kijken. Zijn persoonlijke ervaringen, opgetekend door Petra ter Veer en Annelies Kruse, maken het boek uiterst herkenbaar voor de zorgprofessional. Ook voor leidinggevenden in andere sectoren is het echter zeer de moeite waard.

Wie dit gelezen heeft, beseft waar lean nu echt over gaat en is beter in staat anderen aan te sturen en te coachen. Een must read voor iedereen die op een bevlogen manier met lean aan de slag wil.

Specificaties

ISBN13:9789036818162
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Druk:1
Verschijningsdatum:12-6-2017

Lezersrecensies

4.8 van de 5
26 stemmen
23
2
0
0
1

Interviews en artikelen (8)

achtergrond
Sta missers toe en vier je successen
Kjeld Aij 23 augustus 2018 Succesvol leidinggeven staat of valt in mijn ogen met goed communiceren, elkaar aanspreken op gedrag en samen durven erkennen dat het beter kan. Zonder onderlinge verwijten. En met veel complimenten.
column
Kjeld Aij - Dé baas bestaat niet meer
Kjeld Aij 1 november 2017 Het concept van 'de alleswetende baas', die vertelt hoe iemand anders zijn werk moet doen, is aan het vervagen. Bij leidinggeven draait het steeds meer om verbinding en gelijkwaardigheid. Hoe pas je je rol hierop aan?
column
Kjeld Aij - Je weet niet alles
Kjeld Aij 9 oktober 2017 De huidige manier van beleidsontwikkeling vraagt om een meer organische en procesgerichte benadering in dialoog met diverse partijen. Dit houdt in dat je niet alles in de hand hebt en moet durven vertrouwen op het proces.
column
Kjeld Aij - Houd je einddoel voor ogen
Kjeld Aij 6 oktober 2017 Wie vertrouwd is met de lean managementfilosofie, is het vast met me eens dat de uitgangspunten daarvan prachtig zijn: je vraagt je elke dag af wat nu precies waarde oplevert voor de patiënt en al het andere laat je achterwege. Je team inspireren en helpen groeien is daarbij essentieel.
column
Kjeld Aij - Alles is een leugen
Kjeld Aij 29 september 2017 Stel dat een medewerker tegen je zegt als: ‘De deur gaat altijd kapot’. Wat doe je dan? Volgens de lean managementfilosofie beschouw je dit als een leugen.
column
Kjeld Aij - Nemen jouw mensen mentaal ontslag?
Kjeld Aij 22 september 2017 We denken vaak dat weerstand te maken heeft met mensen die een bepaalde verandering niet willen, maar het gaat veel meer over de weg ernaartoe.
column
Kjeld Aij - Snel, snel, we moeten dóór
Kjeld Aij 15 september 2017 Je bent vast een slagvaardig type, net als veel managers. Je hebt duidelijke doelstellingen en je wilt je targets halen. De kans is echter groot dat je de kunst van het vertragen onvoldoende beheerst. Je wilt hoogstens even je pas inhouden, om net iets zorgvuldiger je analyse te doen, voordat je de vaart er weer inzet.
preview
Wie vraagt wordt beter! - Ware lean leiders houden hun zorgorganisatie gezond
Kjeld Aij 11 juli 2017 De valkuilen liggen op de loer als je als leidinggevende met lean aan de slag wilt. Kjeld Aij viel er zelf ook regelmatig in. Met zijn eigen ervaringen in de zorgsector als rode draad schreef hij het boek Wie vraagt wordt beter! Een preview.

Over Kjeld Aij

Dr. Kjeld Aij is sinds 2020 directeur van thema Dijkzigt en thema Gezondheidswetenschappen bij het Erasmus MC in Rotterdam. Met meer dan vijfentwintig jaar ervaring in de gezondheidszorg combineert hij zijn roots als verpleegkundige en zijn bedrijfskundige expertise (PhD, MBA) met een diepgewortelde visie op leiderschap. Voorheen leidde hij de Divisie Acute Zorg bij Amsterdam UMC als Directeur Bedrijfsvoering. Als Lean-expert met een Master Black Belt van de Technische Universiteit Barcelona schreef hij boeken zoals "Ter observatie" en "Wie vraagt wordt beter!" Kjeld ziet de zorg als een spiegel van de menselijke conditie, waar efficiency en empathie elkaar ontmoeten. Als Co-host van de podcast #Toekomst Zorg en spreker inspireert hij met inzichten over leiderschap, innovatie en de kunst van het verbinden in complexe omgevingen.

Andere boeken door Kjeld Aij

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Wie vraagt wordt beter!